dinsdag 5 maart 2013

Voorjaarskriebels

"Maar wie gaan er vanavond voetballen dan?"
Jongste hoort de hymne van de Champions League op de achtergrond, voorbode van de uitzending van vanavond.
"Manchester United moet tegen Real Madrid," leg ik hem uit. Zijn ogen maken een sprongetje. Manchester United, dat is Van Persie, die kent ie. En De Gea, de keeper met het rare haar. Jongste legt zijn hoofd strategisch tegen mijn schouder. "Mag ik dat zien, pap?" vraagt ie op fluwelen toon. 
De geschiedenis draait rond in cirkeltjes. Begin jaren zeventig probeerde ik op dezelfde wijze mijn ouders te verleiden. Ajax ging een finale spelen in Belgrado. Dat klonk als een onheilspellend ver oord waar beren door de straten struinden op zoek naar etenswaar. Dat moest ik zien, maar mijn moeder was onverbiddelijk; na het kinderprogramma (Hamelen? Statenmaker-op-zee?) naar boven. Vanuit mijn bed was het zwart-wittoestel te horen. Flarden van de wedstrijd trokken me naar de trap. Op de derde tree van boven, zonder te ademen, hoorde ik van Suurbier en Mühren. En van Salvadore, Altafini en Bettega. Juventus-spelers die in mijn hoofd voor het eerst een luikje naar Italië openden. Ik was er nooit geweest, maar het rook naar bloesem en een warm voorjaar. Ajax won, Rep scoorde. Mijn moeder heeft het nooit geweten.
"Nee jongen, dat wordt te laat. Morgen weer naar school," hoor ik mezelf zeggen. De stem van mijn moeder.
Vanavond nestel ik me op de bank. Real tegen United, een strijd die zal zinderen als verhit asfalt. Maar met een schuin oog hou ik de trap in de gaten.
Ik hoop dat ie er zit.

1 opmerking:

  1. De geschienenis draait in cirkeltjes, staat er.
    Ik hoop ook dat je jongste op de trap zit.
    Uit je vorige stukje 'Debuut' blijkt al het afzetten tegen zijn ouders. Hij wil naar de Kuip.
    Ja, de geschiedenis herhaalt zich.
    ...Ajax werd het niet.
    Over 30 jaar zal hij misschien de vergelijking maken met siliconen.

    BeantwoordenVerwijderen