zaterdag 9 juni 2012

Topscorer

In voorbereiding op de strijd met de Denen trok ik me rustig terug op de camping. Een wedstrijd van het Nederlands elftal kijk ik het liefst in stilte. Ik ben allergisch voor Oranje straten en voetbalcafés. Zo'n wortelman die continu onzin in mijn oor staat te schreeuwen en vrouwen die in mooi uitgesneden oranje jurkjes verschijnen. Het hele jaar haten ze voetbal, omdat het hun plannen op RTL4 doorkruist, maar op een EK vinden ze alles wat Van Persie doet 'enig!'.
Omdat de jongens graag naar het zwembad wilden, vond ik mezelf terug in het bubbelbad, samen met een andere kampeerder die in de verte op Dries Roelvink leek. We zwegen prachtig. De stilte werd verstoord door een nogal corpulente man die zich bij ons voegde. Ze kenden elkaar.
"Wat gaat het worden?" vroeg Roelvink aan de dikkerd.
Het hele leven in Nederland vernauwt zich naar het EK, want de man wist dat de kwestie niet over de politieke toekomst van Nederland ging.
"5-0," antwoordde hij stellig, "1-0 bij rust, dan komt Huntelaar erin. Robben moet op links, Narsingh op rechts."
Hij had goed geluisterd naar alle voetbalpraatprogramma's.
"Ik heb nog getwijfeld over Huntelaar als topscorer, maar ik verwachtte dat Van Marwijk hem ernaast zou zetten," Roelvink begon over zijn EK-pool.
"Wie heb je dan ingevuld?" wilde de dikkerd weten.
"Messi."
Het bleef veelbetekenend stil in het bubbelbad.
Enkele uren later zag ik hem lopen over de camping, Dries. Hij was op weg naar de kantine voor de kraker tegen de Denen. Ik zweer het je, hij droeg een bos wortelen op zijn kruin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten