woensdag 1 mei 2013

Open brief

Okay, we missen de finale. Maar we kwamen nog erg dichtbij, ik had niet anders verwacht. Of dit het einde was van een tijdperk, vroeg een journalist na afloop. Hij bedoelde natuurlijk of dit het einde was van míjn tijdperk, de hyena.
Luister, die Duitsers speelden niet slecht. Talenten met goud in de schoen, opgehitst door een beginnende coach aan de zijlijn, een stagiair. Hij doet me denken aan de eend in mijn achtertuin, Jürgen Klopp, hetzelfde dons op de kaken. Elke morgen waggelt hij door mijn heg, een nest jongeren achter zich aan. In een rechte lijn zonder zijsprong, bang nog voor de gevaren van het leven. Götze, Reus, Gündogan, Lewandowski; zij zijn dat nest. Dortmund is een team met volgzame kuikens. 
Na mijn ontbijt ga ik naar boven en kleed me om. Als torreador. Als stierenvechter sta ik voor de spiegel. Voor wéér een dag in de stierenkooi van Madrid. Dat is wat ik doe, overleven tussen onberekenbare runderen, vol testosteron. Het enige voorwerp dat ik heb is een rode lap, door mijn moeder in elkaar genaaid uit Chinees zijde. 
Stieren zijn krachtige beesten, volwassen, trots, intelligent. Ze schrapen hun hoeven, briesen uit de neusgaten. Hun hoorns hebben het op mijn achterste gemunt. Een fraai achterste, al zeg ik het zelf. Elke dag prikkel ik Cristiano, hou ik Pepe in toom en zet ik Casillas naast me, op de bank. Mijn dagen spelen zich niet af in een achtertuin, tussen het riet. Real is geen rimpelloze vijver.  
Maar ze zullen mij en mijn rode lap nog gaan missen als ik besluit om de Koninklijke te verlaten. Ze zullen over me praten als een prijsvechter, als hun tweede vader. Vraag het maar aan John Terry, Ballack, Zanetti, Drogba, Eto'o, Sneijder.
Ik zag de moedereend zweten, de laatste minuten in Bernabéu. Zijn eendenbilletjes lagen bijna op de barbecue. Als Ramos die voorzet goed raakt, spelen wij de finale. Het lot besloot anders. Ik wens hem veel succes op Wembley. Misschien zal Klopp de achtertuin ooit verlaten. Heeft hij een moeder die een rode lap voor hem naait, desnoods van ruw katoen uit het Ruhrgebied?
Het is slechts een voetbalseizoen dat voor mij eindigt, u gaat nog van mij horen.

Met warme groet,

The Special One (more than ever)
José Mourinho



Geen opmerkingen:

Een reactie posten