dinsdag 19 februari 2013

Rupsje Nooitgenoeg

Niet dat we dikke vrienden zijn, maar we bellen regelmatig, Cristiano Ronaldo en ik. Dat zit zo. Een tijdje geleden zat ik naast hem in de stoel bij 'Brillantine en Bagels', de kapsalon achter de Lange Lindelaan, waar een kleurspoeling aan een lekkere lunch wordt gekoppeld. Cristiano kwam er speciaal voor de huisgemaakte gel van gesmolten kaas en extract van pauwenbloed, ik meer voor de bagels. Faustino, de eigenaar van de zaak,  boetseerde met zijn gel bij de Portugees enkele golvende lokken. 
"Hoe gaat het eigenlijk? Met het voetballen en zo?" vroeg Faustino. De kapper wapperde met een handje, de andere rustte op zijn heup.
"Nou, ik weet niet," antwoordde Ronaldo zuinig, "de vrije trappen lopen niet zo."
Met opgetrokken wenkbrauwen keek ik opzij.
"Raak 'm eens op het ventiel," stelde ik voor met volle mond. Ik beet net in een bagel met vanillevla. "Of doe iets met je aanloop. Tel je passen af en ga met je benen wijd staan, of zo."
Sindsdien belt ie me regelmatig op. Een ander kapsel na de rust? Een warme coll om de nek tijdens de warming-up? Het komt allemaal uit mijn koker. 
Van de week belde hij weer. Dat ie nog stappen wilde zetten, en zo. Een heel verhaal over te zwakke inspeelballen van Khedira en dat ie nog langer in de lucht wou blijven hangen. Het ging maar door. Ik hoorde het een paar minuten aan en legde toen de hoorn op tafel. Even wat kachelhout klieven en ik sneed een kaas in blokjes. Daarna pakte ik de telefoon weer op.
".... scóór ik drie keer, maakt hij er weer viér! Het is nooit genoeg!" hoorde ik hem nog net zeggen. Ik was het gejammer een beetje zat.
"Cris, ik moet ophangen," zei ik abrupt. 
"Hè? Wat moet je doen dan?" vroeg ie verbaasd.
"Wedstrijdje kijken."
"Wie speelt er?"
"Messi," zei ik.
".........."
Het gesprek viel direct dood. Ronaldo voelde zich in zijn kuif gepikt. Die met gesmolten kaas en extract van pauwenbloed.
 

2 opmerkingen:

  1. Tijdens het EK van 2004 zette Khalid Boulahrouz vol zijn noppen in het bovenbeen van C. Ronaldo.
    Ik dacht toen: die speelt nog maar een minute of 5 of zo. Nee hoor, niks gejammer.
    Hij speelde gewoon door.
    ..Dan ben je Godfried van Bouillon een groot speler.
    Dat zeg ik!

    BeantwoordenVerwijderen