zaterdag 28 april 2012

De moderne man



Het leven is even helemaal af. De laatste zonnestralen van de namiddag zetten het Jan Breydelstadion in een aangenaam licht. Met mijn twee beste vrienden sta ik voor het frietkot naast de hoofdingang. We hebben het plan opgepakt om de beslissing in de Belgische competitie te gaan bekijken. Over een half uurtje gaat Club Brugge de strijd aan met koploper Anderlecht.
"2-0 in Amsterdam," zegt B. als we de patat bestellen. Hij sms't met het thuisfront over de standen bij PSV, Feyenoord en Ajax. Ook in Nederland nadert de ontknoping. De dikke madame van de frietwagen reikt L. direct een puntzak aan. Gretig haalt hij de patat door de Belse mayonaise. Het vooruitzicht om dadelijk het stadion binnen te treden, maakt ons licht in het hoofd. Potverdrie, Robbie Rensenbrink dolde op deze flanken ooit verdedigers, Jan Ceulemans sleurde onverwoestbaar langs de lijnen en Eijkelkamp en Foeke Booy maakten hier oorlog voor de blauwzwarte vlaggenzee op de Noordtribune.
Als de puntzakken bijna leeg zijn, verschijnen naast de frietwagen drie jonge vrouwen die zich bezig houden met promotie-activiteiten. De dames zijn geselecteerd op hun naaldhakken, een strakke billenpartij en uitdagende jukbeenderen. Ze vertegenwoordigen duidelijk het hogere segment. Verheven duwen ze passerende supporters een folder in de hand. 
Ik moet meteen aan Theo Maassen denken. Hij meldde in één van zijn shows dat de moderne man slechts behoefte heeft aan drie zaken: voetbal, vrouwen en buitenlands voetbal. De cabaretier had volkomen gelijk.
Als we met gevulde magen naar ons vak wandelen, stapt één van de meisjes op me af. Ze geeft me een flyer, met waarschijnlijk een uitnodiging voor een of ander festival in een discotheek uit de buurt.
"Waar gaan we naar toe, mop?" gooi ik er overmoedig uit. Ik voel me best een beetje George Clooney. De juffrouw kijkt me een tel aan vanonder haar zorgvuldig getrimde wenkbrauwen. Ze zegt niets, maar haar verontwaardigd opgetrokken mondhoek en de vernietigende blik zetten me hardhandig terug in mijn eigen league. 
Met gebogen hoofd en rode konen begeef ik me naar vak 115.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten