zondag 25 mei 2014

Sixpack

"Real? Met 4-1?"
De jongens fronsen de wenkbrauwen als ze zondag de slaapkamer binnenkomen. Ze gingen gisteren naar bed bij de 0-1 voorsprong voor Atlético Madrid.
"Heeft Bale gescoord?" wil oudste weten.
"Ja, met een kopbal." Dat zijn favoriete speler twee grote kansen liet liggen,  laat ik maar achterwege.
"En Cristiano?" vraagt jongste. Hij heeft andere voorkeuren.
"Ja, Ronaldo scoorde ook," antwoord ik, "uit een penalty. En daarna juichte ie als een bodybuilder." Jongste probeert het zich voor te stellen. Zoiets kan bruikbaar zijn op het veldje, een doelpunt vieren als Ronaldo. "Hoe gaat dat, juichen als een bodybuilder?" 
Daar ging ik.
Met een sprong sta ik naast mijn bed, trek mijn T-shirt over mijn hoofd, zwaai mijn armen in de Hulk-stand, span al mijn spieren aan en kijk alsof ik net een grote hap heb genomen van een Mexicaans broodje met te veel rode pepers.
Het leidt tot grote beroering. Jongste stuitert door de slaapkamer en oudste timmert met zijn vuisten op mijn buikspieren. Het tafereel zie ik terug in de spiegel van de klerenkast: een gorilla. Op de apenrots wordt ie besprongen door uitgelaten aapjes. Het lijkt precies op Cristiano Ronaldo en zijn vrienden van Real.
Het is mijn vriendin die alles weer terugbrengt tot de juiste proporties. Ze trekt geel met een uitgestreken Kuipers-gezicht. Voor het onnodig uittrekken van het pyjamashirt.
"Die buik wil niemand zien," zegt ze streng.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten