zondag 9 november 2014

Natuurlijk overwicht

De jongens hadden ruzie.
Met een toewijding waar het Oranje onder Guus Hiddink een puntje aan kan zuigen spelen ze sinds enkele weken het computerspel Online Soccer Manager. Een vaag spel waarbij elke deelnemer een club kiest, een budget heeft en aan een competitie deelneemt die door de computer bepaald wordt. Oudste beheert Hamburger SV, terwijl jongste Hertha BSC voor degradatie moet zien te behoeden. Met regelmaat waaien de Bundesliga-perikelen door de huiskamer.
"Yes, HSV heeft gewonnen van Bayern!"
"Je moet Dost kopen van Wolfsburg!"
"Van der Vaart moet nu écht naar de bank!"
Gisterenavond, op het moment dat ik de uien sneed voor een stamppot, ging het mis. Oudste opende goedbedoeld het account van jongste op OSM en kocht Manuel Neuer voor Hertha, het team van zijn broer. Jongste reageerde furieus. Voor mijn neus probeerden beide kemphanen schreeuwend en met wilde gebaren hun gelijk te halen. Ineens wist ik hoe Eric Braamhaar zich moet voelen na een gemiste handsbal in het strafschopgebied. Ik reageerde ook als Braamhaar. Met de autoriteit van een toerist in een zwarte Amerikaanse buitenwijk legde ik een wijsvinger op mijn lippen en gaf beide spelers geel:
"Jij ruimt voor straf de vaatwasser leeg, jij dekt alvast de tafel."
Hoewel er nog niets op het gas stond, waren de rapen toen helemáál gaar. Het volume naderde de grens van burengerucht en lokte hun moeder die boven de was stond te strijken. Vrouwe Justitia zette zich aan de keukentafel en hoorde in alle rust de schermutselingen aan. Haar vonnis was even eenvoudig als briljant.
"Dan verkoop je die Neuer toch meteen dóór aan het team van oudste."
Broederlijk hervatten de jongens hun coachtaken aan de computer, terwijl Braamhaar de aardappels, wortels en uien door elkaar mocht prakken. Gelukkig is er ook een Björn Kuipers in huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten