zaterdag 19 maart 2011

Duitse humor

Veltins Arena, Gelschenkirchen. Twee minuten nadat Schalke op voorsprong is gekomen, staat mijn voorbuurman op. Luid heft hij een lied aan. Het voorbeeld wordt gevolgd door mijn linkerbuurman en een fanatieke fan drie rijen voor me. Ik zit in de hoogste rij van een vak aan de lange zijde. Direct achter me staat mijn nichtje Sanne op het rolstoeldeck. Ze draagt het Schalke-shirt dat ze in december van Sinterklaas kreeg. ‘Huntelaar’ staat er achterop.

Door een weddenschap begon enkele uren geleden ons voetbalreisje naar het Ruhrgebied. In augustus volgde ik samen met Sanne de loting voor de voorronde in de Champions League. Real Madrid, AC Milan, Auxerre en Ajax rolden samen in één potje. Oef!
“Die vliegen er meteen uit!”, zei mijn nichtje, zich indekkend voor teleurstellingen.
“Nou, dat valt wel mee,” antwoordde ik met meer hoop, “ze gaan minstens acht punten halen.”
“Wedden van niet?”
Doordat de Amsterdammers verzuimden een punt te pakken in Auxerre, pikten Sanne, haar moeder (mijn zus) en haar zusje Tessa me die ochtend op voor de Bundesliga-wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt. Toen ik het busje binnenstapte, zag ik haar glunderend zitten.
“Heb je je portemonnee bij je”, vroeg ze. Ze genoot van haar gewonnen weddenschap.
“Och, het is me veel waard om je verliefd te zien worden op Schalke 04”, antwoordde ik.

Het initiatief van mijn voorbuurman na het openingsdoelpunt krijgt massaal navolging. Na de eerste aarzelende reacties, staan nu hele vakken tegelijk op. Iedereen zingt uit volle borst. Een indrukwekkende samenzang uit 60.000 kelen. Het duurt enkele seconden, maar dan heb ik het verband tussen woord en daad door:
“STEHT AUF, WENN IHR SCHALKER SEID!” Ik draai me om en kijk in de twinkelende ogen van mijn nichtje. Terwijl de leus op de melodie van ‘Go west’ vol door de arena galmt, kijkt ze naar haar eigen rolstoel, waar ze vanaf haar geboorte door een beschadigde ruggengraat aan gekluisterd zit. Dan bewijst ze dat haar gevoel voor humor veel subtieler is dan die van alle Duitsers bij elkaar:
“Eh, nee, ik geloof niet dat Schalke en ik bij elkaar passen”, zegt ze met een gulle lach.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten