donderdag 24 januari 2013

Schoppen

Oudste kijkt over mijn schouder mee als ik een filmpje op internet bekijk.
"Waarom schoppen ze hem tegen zijn hoofd?" vraagt ie.
Rustig leg ik hem uit hoe het gaat in de grote mensenwereld. "Die meneer maakte een opmerking," zeg ik, "over het trappen tegen een fiets."
Jongste komt er ook bij staan, hij weet ook wat over schoppen.
"Erik Pieters schopte tegen een deur, daarna sloeg hij een ruit kapot." Op school hadden ze er in de kring over gesproken.
"Ja jongen, het is ook erg vervelend als je een wedstrijd verliest," vertel ik hem.
Op televisie klinkt de begintune van het Jeugdjournaal. Het signaal om op de bank te ploffen. De presentatrice leidt een filmpje in over een wedstrijd van Chelsea.
"Waarom schopt die speler die ballenjongen in zijn buik?" vraagt jongste.
"Hij vroeg er een beetje om," samen kijken we naar de herhaling, "kijk dan, hij gaat op de bal liggen, dat doe je niet."
"Nee," herhaalt jongste, "dat doe je niet."
Oudste leunt achterover op de bank. Hij kijkt bedenkelijk. In zijn hoofd herkauwt hij mijn wijze lessen. Na enkele tellen doorbreekt hij de stilte.
"Maar hoe zit het dat dan met die afspraken? Dat voetballers het goede voorbeeld moeten geven. Je weet wel, toen met die grensrechter!" Oudste roept het bijna wanhopig.
"Grensrechter?" Ik haal mijn schouders op. "Welke grensrechter?" 
Ik heb werkelijk geen idee waar hij het over heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten