zondag 11 maart 2012

Old school

Vandaag werd het woord weer een keer gebruikt: inswinger. Prachtig woord uit de oude school, toen de voetbalschoenen nog zwart waren en de hoekvlag in tweeën brak als je er tegenaan viel. Als de midvoor gevloerd werd, riep je om een pienantie en op Kaalheide werd nog gewoon gevoetbald. Als de samenvatting van Roda tegen Haarlem daar was afgelopen, schakelde Studio Sport naar de korfbalwedstrijd van Ons Eibernest tegen PKC. Niemand keek ervan op.
Vanmiddag zat ik ouderwets op een verjaardagfeestje. Ouderwets gezellig. Johan Cruijff kwam ter sprake, nog zo'n geest uit een ver verleden. Ik besloot er een oude oneliner uit te gooien.
"Die heb ik nog zien voetballen."
Het maakte weinig indruk. Een aantal anekdotes over het WK van ’74 en verhandelingen over het meesterlijk bespelen van ruimte en tijd hielpen ook niet, mijn jeugdige toehoorders bleven me vragend aankijken.
"Het meesterlijk bespelen van ruimte en tijd? Zoals Messi bedoel je?"
Daar zat ik met mijn goede gedrag tussen de borrelnootjes en het abrikozengebak.
"Messi doet wat hij wil. Hij scoort er zo vijf in een Champions League-wedstrijd. Heb je hém ooit zien spelen?" vroegen ze er meteen achteraan. Ze hebben gelijk, het is hoog tijd voor een bijscholing. Ik ga naar Camp Nou. Wie gaat er mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten