zondag 5 juni 2011

Slechte timing

Het heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik het een plek kunnen geven. Mijn nichtje werd 18 jaar en ze besloot haar volwassen status in een gehuurde zaaltje te vieren, precies op de avond dat Barcelona en Manchester United de finale van de Champions League gingen spelen. Daar sta je dan, met je colaatje in de hand. De enthousiaste dj speelt 'Lang zal ze leven', maar je kijkt met een schuin oog naar het tv-schermpje in de hoek dat zonder geluid de opkomst van beide elftallen laat zien.
In 1995 overkwam me hetzelfde. Het Ajax van Louis van Gaal veroverde op geweldige wijze Europa, maar op de avond dat de triomftocht tegen AC Milan groots bekroond ging worden, stond ik in een gehuurde zaal te klappen voor een net getrouwd bruidspaar. Met de basgitarist van de feestband vormde ik die avond een verbond. Terwijl het gelukkige paar en alle gasten om ons heen toostten op het huwelijksgeluk, gingen onze gedachten dwangmatig uit naar de aftrap in Wenen. De gitarist had op mij  een voorsprong: een klein tv-setje, verdekt opgesteld achter de boxen, hield hem op de hoogte. In de loop van die avond gingen de bruid en bruidegom op de schouders, terwijl de band 'Love is in the air' speelde. Iedereen zong en klapte voor een zonnige toekomst voor het verse paar, halverwege het lied ineens óók de basgitarist die op het podium hoger sprong dan een kikker met paringsdrang. In twee tellen stond ik naast hem.
Kluivert had gescoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten