zaterdag 14 juli 2012

Honger

In de Ardèche vallen de mussen van het dak. De koelkast is nagenoeg leeg, maar voor boodschappen doen is het te warm. Loom hangen we voor de caravan als oudste met het laatste ei verdwijnt voor het campingruilspel. Jongste verveelt zich. Hij heeft het wel gezien, Frankrijk met zijn kastelen, de zonnebloemvelden en het stokbrood.
"Wanneer mag ik naar de voetbaltraining, papa?"
"Als de zomervakantie voorbij is, jongen."
Onderuitgezakt op de ligstoel trekt hij een lang gezicht. Het duurt hem allemaal te lang. 
Zijn ogen lichten op als ik met twee krukjes, een tuinstoel en onze schaduwboom een circuitje uitzet. Behendig doe ik de trainingsoefening voor. Met de tong uit de mond dribbelt hij vervolgens tussen de obstakels door. Aan het eind hou ik een grote zwemband vast, erdoorheen schieten is een punt. Niet gehinderd door de hitte, gaat ie vol aan de slag. Jongste blijkt een snelle leerling, Robbie Rensenbrink in wording. Nadat ie eerst de koplamp van onze Peugeot raakt en het roodverbrande achterhoofd van de buurman schampt, weet hij steeds vaker het net te vinden. Het scorebord meldt veertien treffers als oudste terugkomt van het ruilspel. Het ei is effectief omgezet. Triomfantelijk houdt hij een trosje met drie overrijpe bananen en een blik 'Haricot verts' in de lucht.
"Ik heb honger," zegt jongste met de bal onder zijn arm. Zijn training is voorbij.
"Schuif maar aan," antwoord ik, terwijl zijn moeder het zweet van zijn voorhoofd wrijft, "we eten boontjes met banaan."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten