woensdag 21 januari 2015

Oorlog

Zondagavond, vlak voor zeven uur, stond oudste ineens voor me. In zijn handen lag zijn huiswerkmap.
"Ik heb morgen een toets geschiedenis, papa. Wil je me overhoren?"
Ik reageerde als een rat in een brandend flatgebouw: gehaast zocht ik naar een uitweg. Mijn ogen hengelden naar die van mijn vriendin, maar onaangedaan bladerde ze verder in een glossy. Terecht. De gezinstaken zouden onherstelbaar scheef komen te liggen als ik, na al haar gewas, gestrijk en gekook van die dag, haar ook nog zou vragen om de toets met oudste door te nemen. Listig gooide ik het over een andere boeg.
"Straks, jongen. Na Studio Sport zal ik je helpen."
"Om acht uur moeten we naar bed, pap."
Diep zuchtend sjokte ik achter oudste naar de keuken. Toen de begintune van Studio Sport werd ingestart, bogen we ons over de toets: de Tweede Wereldoorlog. Ik vertelde hem hoe Hitler groot werd in Duitsland, het bombarderen van Rotterdam. Met overgave prikte ik lastige woorden als capitulatie, Jodenvervolging en collaboratie op zijn geheugenschijf. Studio Sport was al halverwege toen we alles hadden doorgenomen. Ongeduldig stond ik op om in de bank te ploffen, maar oudste had nog een vraag.
"Maar wat deed de koningin dan in de oorlog?"
"Niets. Ze vluchtte naar Engeland."
Daar had ie nog wel wat vraagjes over. Zwaar zakte ik terug in de keukenstoel en beantwoordde braaf alle onduidelijkheden. Radio Oranje kwam voorbij, het verzet, Soldaat van Oranje. Toen we uiteindelijk terugkeerden in de huiskamer wenste Tom Egbers me nog een goede avond. Jongste praatte me enthousiast bij. Een prachtig doelpunt van Ajax en een geweldige redding door de keeper van Heerenveen. De parels van het weekend gemist door een toets van oudste over '40-'45. En doordat koningin Wilhelmina naar Engeland vluchtte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten