woensdag 27 april 2016

Op links

In de Franse campingwinkel stond ik in de kassarij achter een mollige vrouw. Haar cellulitis probeerde, als een leger aardwormen, door de strakke legging heen te kruipen. Het vak naast mij oogde smaakvoller: aardbeienjam, beschuit en koekjes TUC, goût fromage. Enkele minuten later stond ik nog steeds voor de confiture fraises, doordat de kassa het begeven had. De winkeljuffrouw, van het klassieke HEMA-soort, maar dan van Franse snit, maakte vooralsnog geen aanstalten om hulptroepen in te schakelen. Het leek erop dat we konden wachten totdat we een ons wogen, wat in het geval van mijn voorbuurvrouw lang kon duren.
Twee plaatsen voor me drentelde een man met een hangsnor en twee stokbroden op zijn arm onrustig van het ene been op het andere. Hij stond naast een brede vent met 'Transportbedrijf Damstra, Leeuwarden' op de rug. Doordat de kassa nog steeds dienst weigerde, gooide de hangsnor het over een andere boeg.
"Tegen wie speelt Cambuur zondag?"
"PSV," antwoordde Damstra, "uit."
"Speelt Andriuskevicius?" vroeg de hangsnor weer. Hij sprak de naam uit als een journaallezer die dagelijks over Baltische voetballers bericht, maar Damstra was er niet zeker van.
"Nee, op links komt die ene jongen. Die blonde. Die linkspoot. Kom, hoe heet ie nou, zijn moeder heeft nog bij mijn vrouw in de klas gezeten." Damstra zocht diep in zijn bolle hoofd naar de naam van de blonde linkspoot.
"Van der Laan?" probeerde hangsnor, terwijl de vrouw voor me nog eens de legging door haar bilnaad trok. Damstra schudde zwaar het hoofd.
"Hoefdraad?"
"Neehee, die speelt voorin."
Damstra legde zijn hand op het hoofd alsof ie als een magneet de naam van de linksback, wiens moeder bij zijn vrouw in de klas had gezeten, naar boven zou kunnen trekken.
"Hé, hij werkt weer!" zei hangsnor. Op zijn crocs schuifelde hij richting kassa, die ineens als fruitmachine begon te ratelen. Net iets te vroeg. Ondanks verse croissants verliet ik de campingwinkel in mineur. Nooit zou ik weten welke Cambuur-linksback door het klasgenootje van mevrouw Damstra op de wereld was gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten